De Leesclub

project-de-leesclub1

De Leesclub is ontwikkeld om kinderen tot lezen te stimuleren. De vragen zijn gericht op het uitlokken van leesbelevingservaringen. Er is een grote diversiteit aan vragen, waardoor het beantwoorden van de vragen geen sleur zal worden. De gelezen boeken worden per leerling opgeslagen in een persoonlijke boekenkast: het leeslogboek.

De Leesclub in het kort:

  • Stimuleert kinderen om te blijven lezen.
  • Geeft vragen bij leesboeken, informatieve boeken, gedichten, prentenboeken, stripboeken, kranten en tijdschriften.
  • Geeft bij elk gelezen boek leesbelevingsvragen.
  • Laat kinderen elkaar leuke boeken tippen/post sturen over leuke boeken.
  • Maakt in de groep praten over boeken eenvoudig en gevarieerd.
  • Geeft de leerlingen gedurende het schooljaar overzicht over de gelezen boeken.
  • Kinderen die moeite hebben met lezen, kunnen audio-ondersteuning krijgen bij het lezen van de vragen.


Bij alle soorten teksten
Leesbevordering is de sleutel tot een goed technisch leesniveau. Immers, kinderen die veel en graag lezen oefenen hiermee ongemerkt hun technische leesvaardigheid. Uit onderzoek is gebleken dat het niet uitmaakt of kinderen hierbij algemene kinderboeken lezen, informatieve boeken, gedichten, prentenboeken, stripboeken of kindertijdschriften of kinderkranten. Voor al deze teksten zijn vragen opgenomen.

Leerkrachtondersteuning bij leesbevordering
Met deze software werken kunnen leerlingen bij alle boeken die zij lezen leesbelevingsvragen maken. Met deze software krijgt het stillezen van kinderboeken een automatisch vervolg, zonder dat het u als leerkracht belast. Op elk willekeurig moment kunnen kinderen de vragen maken. De antwoorden worden opgeslagen en kunnen door de leerkracht opgeroepen worden op de eigen computer of op het digibord. Zo kunt u eenvoudig een gesprekje met een leerling voeren over een gelezen boek of kunt u het kind uitnodigen het boek voor de groep te bespreken aan de hand van de gegeven antwoorden. U hoeft de boeken niet zelf gelezen te hebben om met het kind te kunnen praten over het boek.